Codzienna praca przy biurku bardzo obciąża nasze stawy. Co można zrobić, aby zadbać o ich zdrowie i dobrą kondycję? Przede wszystkim, pamiętać o nich przez cały dzień!


Przed pracą


Krok pierwszy – wstań wyspany. Sen to czas regeneracji i odpoczynku, który pozwala nam prawidłowo funkcjonować przez cały dzień. Należy więc zadbać o to, aby w trakcie nocy nie tylko spać, ale i się wyspać! Jak to zrobić? Tego dowiecie się, klikając tutaj.

Krok drugi – rozciąganie. Rozgrzewka przed treningiem to obowiązek każdego sportowca. Właśnie dlatego, analogicznie, przed ciężkim dniem w pracy warto zadbać o rozciągnięcie naszych mięśni. Regularna troska o elastyczność stawów przyczynia się do ich wzmocnienia. Wystarczy kilka minut ćwiczeń – nie dość, że szybciej się obudzicie, to jeszcze będzie Wam się łatwiej funkcjonowało!

Krok trzeci – pełnowartościowe śniadanie. Zrównoważona dieta jest istotna nie tylko w trosce o nasze stawy, ale i cały organizm. Na pierwszy posiłek warto więc wybrać np. płatki owsiane, które bogate są w witaminy, minerały, błonnik i białko. Takie śniadanie jest źródłem energii na cały dzień, kompleksowo pokrywa zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze, a także zapewnia utrzymanie zdrowia stawów i kości. Jakie jeszcze produkty warto wprowadzić do codziennej diety? Tutaj znajdziecie odpowiedź.


W drodze do pracy


Jeśli wykonaliście pierwsze trzy kroki, z pewnością już czujecie się lepiej! Krok czwarty jest dedykowany głównie dla Pań – zrezygnujcie z noszenia szpilek na co dzień. Obuwie tego typu jest bardzo atrakcyjne, jednak może wyrządzić stawom wielką krzywdę. Chodzenie codziennie w butach na wysokim obcasie bardzo obciąża kolana i tym samym powoduje szybsze zużywanie się stawu. W połączeniu z napakowaną do granic możliwości torebką, fundujemy kolanom prawdziwą katorgę, która może doprowadzić nawet do zwyrodnień. Zatem krok piąty – dbajcie o wygodę i jakość waszego obuwia, a ilość noszonych ze sobą rzeczy ograniczcie do minimum.


W pracy


Wyspani, najedzeni, w wygodnych butach…dotarliście do pracy! Pora na krok szósty - zadbajcie o swoje stanowisko. Jak to zrobić? Przede wszystkim upewnić się, że fotel na którym siedzicie w ciągu dnia pracy jest wygodny i odpowiednio dobrany. Elementy pomagające w utrzymaniu dobrej postawy to: podłokietniki odciążające barki, oparcie zapewniające podparcie części lędźwiowej kręgosłupa, a także podstawa zapewniająca stabilność i odpowiednia wysokość, aby wygodnie oprzeć stopy na podłodze. Dodatkowo, warto pamiętać o prawidłowym ustawieniu monitora – jego górna krawędź powinna znajdować się na wysokości naszego wzroku. Jeśli do tego macie wyprofilowane biurko, stanowisko pracy jest idealne! Jak przy nim siedzieć? Krok siódmy – stanowcze nie dla pozycji „noga na nogę”! Może jest to wygodne, ale za to bardzo niezdrowe - zaburza postawę całego ciała, powoduje żylaki i wady kolan. Cały dzień w pracy nie może opierać się jednak na siedzeniu. Krok ósmy – wstawaj od biurka. W trosce o stawy, co jakiś czas, warto przejść się po biurze, aby uniknąć tzw. stanu zastania. Może być to dobra okazja do wypicia, bogatej we flawonoidy, zielonej herbaty lub naparu z imbiru. Są to napoje zapobiegające powstawaniu stanów zapalnych. Krok dziewiąty – nie stresuj się! Wiemy, że w pracy czasem ciężko uniknąć zdenerwowania, jednak ma ono bardzo negatywny wpływ na układ kostno-stawowy. W sytuacjach stresogennych napinamy wszystkie mięśnie, które usztywniają powięzie i ścięgna, powodując zmiany chorobowe. Właśnie dlatego, krok dziesiąty to…


…odpoczynek po pracy!


Najbardziej polecamy spacer, jazdę na rowerze lub pływanie, a następnie zdrową kolacje. Jeśli jednak jesteście domatorami i najlepiej relaksujecie się na kanapie przy ciekawym filmie lub książce, pamiętajcie o tym, aby przyjąć odpowiednią pozycję. Nie opierajcie o nic wyprostowanych nóg - może to prowadzić do powstawania tzw. przeprostu kolana. Najlepiej jest wygodnie usiąść, opierając stopy o ziemię i co jakiś czas zmieniać pozycję.


Dobre nawyki przyczyniają się nie tylko do lepszego zdrowia stawów, ale przede wszystkim poprawiają jakość życia. Warto zwrócić uwagę na drobne rzeczy, wykonać 10 prostych kroków i zadbać o zdrowie swoje i kolan!