Końcówka starego i początek Nowego Roku to czas przemyśleń, podsumowań i planowania. Samodoskonalenie to bardzo ważny proces w życiu każdego człowieka, dlatego warto wyznaczyć sobie cele, które pragniemy osiągnąć. Wiemy, że najłatwiej zaczynać małymi kroczkami. Właśnie dlatego, przedstawiamy Wam 3 postanowienia noworoczne, które wykonywane konsekwentnie, z pewnością polepszą zdrowie Waszych stawów. Oby tylko na planowaniu się nie skończyło!



1. Jeść zdrowe śniadania


O tym, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia, słyszał chyba każdy. Dzięki niemu zyskujemy energię, dostarczamy niezbędne składniki odżywcze, poprawiamy pamięć i koncentrację, a także wspomagamy utrzymanie prawidłowej masy ciała. Nie wystarczy jednak tylko zjeść śniadanie – należy zadbać, aby było ono zdrowe. Co to oznacza? Na pewno nie jedzoną w biegu drożdżówkę. Pierwszy posiłek dnia powinien być pełen witamin, błonnika, pełnowartościowego białka i złożonych węglowodanów. Co zatem wprowadzić do porannego menu? Z pewnością pełnoziarniste pieczywo bogate w krzem, magnez i cynk. Składniki te zapewniają prawidłowe funkcjonowanie i regenerację stawów. Warto też sięgnąć po otręby – źródło węglowodanów, przyczyniające się do poprawy sprawności mięśni. Następnie polecamy orzechy – zawarte w nich kwasy Omega 3 ułatwiają wchłanianie wapnia, zwiększając tym samym wytrzymałość kości. Kolejna propozycja to płatki owsiane bogate w błonnik, poprawiający przemianę materii i wspomagający odchudzanie. Pozycja obowiązkowa – owoce i warzywa. Witaminy i antyoksydanty w nich zawarte zmniejszają procesy zapalne i regulują nadmiar wolnych rodników. Poranną kawę proponujemy natomiast zastąpić kubkiem zielonej herbaty (źródło antyoksydantów, witamin, minerałów i aminokwasów), świeżo wyciskanym pomarańczowym sokiem (witamina C nie tylko poprawia odporność, ale i wytwarza kolagen) lub naparem z imbiru (działa przeciwbólowo i przeciwzapalnie). Niech pośpiech i brak czasu już nigdy nie stanowią wymówki – w trosce o zdrowe stawy, trzeba rano znaleźć czas na śniadanie.


2. Ćwiczyć 2 razy w tygodniu


Stawy kolanowe nie lubią braku aktywności, zresztą tak samo, jak cały nasz organizm. Aby zapewnić sobie sprawność na lata, należy zadbać o regularne ćwiczenia, szczególnie przy siedzącym trybie życia. Ruch zapewnia stawom większą elastyczność. Przyspiesza również regenerację mięśni, poprawia kondycję, wspomaga rehabilitację i zapobiega wielu chorobom. Redukuje też masę ciała i rzeźbi sylwetkę, co nie pozostaje obojętne dla stawów kolanowych. Wynika z tego, że sport to samo zdrowie! Jednak niestety są odstępstwa od tej zasady, ponieważ nie każdy sport jest tak samo bezpieczny dla kolan. Jaką aktywność fizyczną wybrać? Szczególnie polecamy pływanie. Łagodzi ono bóle stawów, zwiększa koordynację ruchową i wzmacnia mięśnie. Dodatkowo, 5 minut chodzenia w wodzie odpowiada 20 minutom normalnego spaceru. O tym, co o aktywności w wodzie powinien wiedzieć każdy, przeczytacie tutaj. Dwie godziny tygodniowo – efekty na całe życie!


3. Znaleźć czas na odpoczynek


To postanowienie dla niektórych może brzmieć absurdalnie, jednak wiele osób nie umie odpoczywać. Dynamiczny tryb życia i przenoszenie problemów z pracy do domu nie ułatwia pełnego relaksu. Stres stał się chorobą cywilizacyjną, prowadzącą do depresji, chronicznych bóli, osłabienia systemu immunologicznego, problemów z układem pokarmowym i krążeniem, a także do powstawania schorzeń stawów. Gdy się denerwujemy, nieświadomie napinamy wszystkie mięśnie, czego skutkiem jest przeciążanie stawów, znacznie osłabiające ich kondycję. O ile krótkotrwały stres pomaga nam się zmobilizować, o tyle długotrwały może mieć bardzo poważne, negatywne skutki dla naszego zdrowia. Od tej pory, leżąc bezczynnie na kanapie, możecie czuć się usprawiedliwieni! Oczywiście nie chodzi o to, aby wylegiwać się całe długie, zimowe wieczory. Regularne, kilkunastominutowe rozluźnianie mięśni – czy to na wygodnym fotelu, sofie czy w ciepłej kąpieli, Wasze ciało z pewnością doceni.


Według słów Arystotelesa jesteśmy tym, co w życiu powtarzamy. Jeśli więc wyrobimy sobie nawyki, dzięki którym będziemy czuć się lepiej fizycznie, to już bardzo dużo. Mamy nadzieję, że uda Wam się wytrwać w noworocznych postanowieniach!